Is een kwaliteitsstatuut voor jou verplicht? Dan staat hieronder alle informatie die je nodig hebt om eentje in te vullen.
Heb je vragen hierover, of hulp nodig? Laat ons dit dan weten.
Benodigdheden voordat je begint
- Praktijk AGB code.
- aansluiting bij klachten- en geschillenregeling.
Ga naar: https://www.ggzkwaliteitsstatuut.nl/Account/Register.
Hieronder staat ter inspiratie informatie die je in je kwaliteitsstatuut kunt plaatsen. Voor meer voorbeelden kun je ook naar kwaliteitsstatuten van andere leden kijken. Die staan op hun eigen websites: https://www.deggzcooperatie.nl/aangesloten-behandelaars/.
1 Gegevens GGZ aanbieder
Vul hier je eigen gegevens in.
2. “Biedt zorg aan in”
2a: “Generalistische Basis GGZ” en “Gespecialiseerde GGZ”
2b: “Categorie A” en “categorie B”.
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen…
“Bij praktijk XYZ kunnen 18+ cliënten met een verwijsbrief terecht voor hulpverlening. De visie op behandelingen die ik hanteer is dat: ”
[voorbeelden]
“de cliënt centraal hoort te staan”.
“evidence based behandeld wordt, maar waar maatwerk nodig is op een onderbouwde manier van richtlijnen afgeweken wordt.”
“de relatie tussen behandelaar en cliënt belangrijk is.”
“dat de omgeving van de cliënt zoveel mogelijk betrokken wordt.”
“E-health of videobellen kan ingezet worden waar dat van toegevoegde waarde is.”
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Vul hier de hoofdgroepen in die je behandelt.
4. Samenstelling van de praktijk
Vul hier je eigen naam en BIG nummer in.
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten binnen ggz-instellingen
5b Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Vul hier andere zorgaanbieders in waarmee je samenwerkt. Dit kunnen (ook) bijvoorbeeld oud-collega’s zijn waar je naar zou kunnen (door)verwijzen.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
“Ik consulteer met huisartsen over voortgang en eventueel op- of afschaling van de therapie en crisissituaties. Bij doorverwijzing of nazorg kan ook met andere instellingen of vrijgevestigde aanbieders geconsulteerd worden.”
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
“Cliënten kunnen buiten openingstijden van de praktijk terecht bij de huisartsenpraktijk, of huisartsenpost. Als zich een crisis voordoet dienen cliënten 112 te bellen, of contact op te nemen met de SEH.“
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
“Nee, omdat: waar nodig worden per situatie maatwerkafspraken gemaakt”
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Noem hier namen van bijvoorbeeld je intervisiegroep.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
“Wij treffen elkaar minimaal twee keer per jaar om ervaringen te delen en om van elkaar te leren. Dit kan bijvoorbeeld door geanonimiseerd een casus te bespreken, literatuur voor te bereiden, of informatie van een congres te delen. Indien mogelijk ontmoeten we elkaar face-to-face, maar er kan ook via videobellen worden overlegd.”
6. “Contracten met verzekeraars?”
Vul “Nee” in.
7. Behandeltarieven
“Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk. Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief: [website praktijk]“
8. Kwaliteitswaarborg
Selecteer wat van toepassing is
9. Klachten- en geschillenregeling
“Cliënten worden aangemoedigd om hun klachten rechtstreeks met mij te bespreken. Als dit niet kan, dan kunnen cliënten gebruik maken van de klachtenregeling die op mijn website staat. Bij een klacht over een behandeling waar meerdere leden van De GGZ Coöperatie bij betrokken zijn geldt de klachtenregeling van De GGZ Coöperatie.”
10a. Regeling bij vakantie en calamiteiten
“Cliënten kunnen contact opnemen met De GGZ Coöperatie via support@ggzco.nl. Daar is bekend wie mijn vervanger is.”
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Selecteer “Ja”.
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Vul je website in.
12. Aanmelding en intake
“Aanmeldingen verlopen via het aanmeldformulier van De GGZ Coöperatie dat op mijn website staat. De GGZ Coöperatie controleert de verwijsbrief en informeert de cliënt over de voorwaarden en vergoedingen. Daarna nodig ik zelf wanneer ik plek heb de cliënt uit voor kennismaking. Tijdens de kennismaking en enkele intakgesprekken wordt de zorgvraag van de cliënt in kaart gebracht en gekeken of de praktijk een goede plek is voor de cliënt.” [Deze informatie kun je erna nog naar wens aanvullen.]
13a en 13b (Behandeling)
Vul “Ja” in.
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:
“Van de intakefase wordt schriftelijk verslag gemaakt in het intakeverslag en behandelplan. Het behandelplan wordt samen met de cliënt vastgesteld waarna de behandelfase kan beginnen.
De voortgang van de behandeling wordt tijdens de sessies met cliënt besproken en dit wordt in het dossier genoteerd. In principe worden naasten in overleg met de cliënt minstens eenmaal uitgenodigd, mits de cliënt dit wenst. Indien nodig worden naasten intensiever bij de behandeling betrokken. Na afloop van de behandeling wordt opnieuw verslag uitgebracht aan de huisarts. Bij informatieverzoeken van derden wordt na overleg en met schriftelijke instemming van cliënt informatie verstrekt.”
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
“De HoNOS+ vragenlijst wordt standaard afgenomen voor zowel de zorgvraagtypering en ook als ROM instrument. Het interval is afhankelijk van het vastgestelde zorgvraagtype, maar is minimaal één keer per jaar. Als de behandeling onvoldoende effectief is zal dit met cliënt worden besproken en worden andere behandelvormen in of buiten de praktijk gezocht, desgewenst in overleg met de huisarts.”
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten, medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
“De standaardperiode voor reflectie is afhankelijk van het vastgesteld zorgvraagtype, maar is ten minste jaarlijks.”
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
“Tijdens de evaluaties van het behandelplan wordt ook de tevredenheid van cliënt besproken en geregistreerd in het evaluatieformulier. Na afsluiting van de behandeling wordt de cliënttevredenheid door De GGZ Coöperatie gemeten middels de CQi.”
14 Afsluiting/nazorg en 15 Omgang met cliëntgegevens
Vul overal “Ja” in.