Systemen
De GGZ Coöperatie voorziet leden kosteloos van alle benodigde systemen om de zorg te registreren. Nieuwe leden krijgen een uitgebreide instructie zodat ze weten hoe alles werkt. Bestaande leden krijgen doorlopende ondersteuning bij vragen of problemen.
Aanmeldingen
De GGZ Coöperatie verwerkt aanmeldingen van nieuwe cliënten en informeert ze over de (verzekerings)voorwaarden.
Factureren
De GGZ Coöperatie neemt het factureren aan cliënten of verzekeraars over. Hebben cliënten of verzekeraars vragen over rekeningen? Dan probeert De GGZ Coöperatie deze waar mogelijk zelf te beantwoorden.
Wet- en regelgeving
Behandelaars krijgen in de GGZ te maken met honderden regels, die ook regelmatig veranderen. De GGZ Coöperatie fungeert als vraagbaak voor leden voor alle vragen die ze hebben omtrent wet- en regelgeving.
Welke systemen gebruikt De GGZ Coöperatie?
De GGZ Coöperatie gebruikt:
- Careweb als Elektronisch Patiëntendossier.
- Embloom (vroeger TelePsy) voor vragenlijsten.
- een zelf ontwikkeld overzichtelijk dashboard waarin behandelaars hun huidige caseload, to-do’s, en wachtlijst zien.
Hoe verlopen aanmeldingen?
- Leden plaatsen op hun website een aanmeldformulier dat door De GGZ Coöperatie aangeleverd wordt. Aanmeldingen komen via dat aanmeldformulier binnen bij de systemen van De GGZ Coöperatie.
- De GGZ Coöperatie:
- voert voor de aanmeldende cliënt de COV (controle op verzekeringsrecht) uit.
- informeert de cliënt of degene moet bijbetalen.
- informeert de cliënt en de behandelaar of er een machtigingsvereiste geldt.
- informeert de cliënt over de voorwaarden van De GGZ Coöperatie.
- Als de cliënt akkoord is met de voorwaarden dan plaatst De GGZ Coöperatie de cliënt op de wachtlijst van de behandelaar.
- De behandelaar maakt kennis met de cliënt, maakt de uiteindelijke keuze of de cliënt in behandeling komt, en voert daarna de behandeling uit.
Hoe werken de betalingen?
Er zijn binnen de coöperatie twee soorten betalingen:
Betalingen van de cliënt naar de coöperatie
Elke maand factureert De GGZ Coöperatie alle gegeven therapie aan de cliënten. Dit gebeurt rond de 10e van de maand erna. De facturen hiervoor worden door De GGZ Coöperatie opgemaakt en verstuurd.
Betalingen van de coöperatie naar de leden.
Elke donderdag controleert De GGZ Coöperatie welke betalingen van cliënten binnengekomen zijn, en betaalt direct erna aan leden hun vergoeding uit. Ook deze facturen worden door De GGZ Coöperatie opgemaakt en verstuurd (dit heet self-billing). Leden hoeven dan alleen nog te controleren of de opgemaakte rekening klopt.
Voorbeeld 1:
Ans is in januari in behandeling gekomen bij psychotherapeute Barbara, en heeft in die maand drie gesprekken gehad.
- Rond 10 februari factureert De GGZ Coöperatie de drie gesprekken aan Ans.
- Ans betaalt de rekening op 20 februari.
- De eerstvolgende donderdag na 20 februari betaalt De GGZ Coöperatie Barbara uit.
Voorbeeld 2:
Cornelis is in maart in behandeling gekomen bij psychiater Diane, en heeft in die maand vier gesprekken gehad.
- Rond 10 april factureert De GGZ Coöperatie de vier gesprekken aan Cornelis.
- Cornelis vergeet zijn rekening te betalen en krijgt op 10 mei een herinnering.
- Na de herinnering betaalt Cornelis zijn rekening gelukkig snel. Dat doet hij op 13 mei
- De eerstvolgende donderdag na 13 mei betaalt De GGZ Coöperatie Diane uit.
Voorbeeld 3:
Ernst is in december in behandeling gekomen bij GZ-Psychologe Fiona en heeft in die maand twee gesprekken gehad.
- Rond 10 januari factureert De GGZ Coöperatie de twee gesprekken aan Ernst.
- Ernst ziet de rekening en mailt De GGZ Coöperatie dat hij slechts één gesprek heeft gehad, en maakt op 18 januari daarom maar de helft over.
- De GGZ Coöperatie geeft de opmerking van Ernst door aan Fiona.
- De eerstvolgende donderdag na 18 januari betaalt De GGZ Coöperatie alvast het eerste gesprek aan Fiona uit.
- Fiona kon Ernst op 4 februari gelukkig herinneren aan de inhoud van hun tweede gesprek in december, waarna Ernst op 10 februari alsnog de tweede helft overmaakt.
- De eerstvolgende donderdag na 4 februari betaalt De GGZ Coöperatie het tweede deel aan Fiona uit.
Staat een rekening bij een cliënt meer dan 60 dagen open, zonder dat er een betalingsregeling is afgesproken? Dan wordt de rekening in overleg met de behandelaar overgedragen aan een incassobureau.